FIKS-ansvarlig
Alle klubber må forholde seg til NFFs administrative datasystem FIKS, Fotballens informasjons og kommunikasjonssystem. Dette er et IT- verktøy som er ment å forenkle klubbhverdagen ved å gjøre det enklere for klubben å utføre viktige administrative arbeidsoppgaver.
ÅL IL Fotball skal benytte FIKS til å melde på lag til seriespill, sikre at spillere er registrert og forsikret, og til å registrere elektroniske kamprapporter. ÅL IL Fotball skal ha en som innehar rollen FIKS- ansvarlig.
Hovedansvarsområder
- Forankring – påse at nødvendige personer (trenere, lagledere, andre) til enhver tid kjenner til påkrevde FIKS- oppgaver slik at FIKS blir en naturlig del av klubbens hverdag.
- Brukeradministrasjon – påse at ÅL IL Fotball til enhver tid har personer med nødvendige tilganger til FIKS.
Arbeidsoppgaver
- Oppdatere, vedlikeholde og ajourføre FIKS.
- Kontrollere at lag og personer er oppdatert med nødvendige tilganger.
- Være superbruker og opplæringsansvarlig for andre i klubben.
- Spillerregistrering.
- Spilleroverganger.